Днес, 17.04.2024 г., в актовата зала на Първо ОУ „Христо Ботев“ гр. Търговище се проведе консултативна среща със заинтересованите страни за подготовката на Програма „Домино 2“ за развитие на дуалната система на обучение по Швейцарско-българска програма за сътрудничество. Организатор е Областна администрация – Търговище в партньорство с Регионално управление на образованието – Търговище. Консултативната среща бе водена от Васил Радойновски, ръководител на секретариата на Българо-швейцарската търговска камара. Присъстваха областният управител г-жа Гергана Цонева, заместник областният управител г-н Димитър Станев, заместник-кметът на Община Търговище г-жа Сюзан Алиосманова, началникът на РУО – Търговище г-жа Елка Станчева, експерти от РУО, директори на професионалните гимназии в област Търговище, представители на местни фирми – партньори на училищата и други.
„Програма „Домино 2“ се явява продължение на програмата, с която през 2015 г. са поставени основите на дуалната система на обучение в България. В област Търговище първата дуална паралелка се реализира през учебната 2018-2019 г. в ПГТЛП гр. Попово. До настоящия момент общият брой на тези специалности вече е 30. Освен това можем да се похвалим, че всички 8 професионални гимназии са реализирали дуална система на обучение. Това е в резултат на общите ни усилия, многобройните срещи и разговори, разяснителни кампании за популяризиране, дни на отворени врати във фирмите партньори и редица други инициативи за привличане както на бизнеса, така и на родителската общност и техните деца“, заяви на откриването на срещата началникът на РУО – Търговище. Г-жа Станчева информира присъстващите, че считано от 1 април тази година стартира много важна мярка в подкрепа на работодателите – задължителното социално и здравно осигуряване за учениците, включени в обучение чрез работа, вече е изцяло за сметка на държавния бюджет.
По време на срещата Васил Радойновски представи следващите стъпки в развитието на дуалната система на обучение, които ще се подкрепят от Швейцарско-българската програма за сътрудничество, и постигнатото до момента. Като основни резултати от Домино 1, той отчете разработения и адаптиран към българските условия модел на дуално обучение, създадената нормативна база за прилагането му, подкрепата за училищата и за бизнеса и други. В стратегическата визия за развитие на дуалната система на обучение е включена възможността за частичен прием в училищата (непълни паралелки), в VIII клас работодателите да провеждат интервюта и да извършват подбор на учениците, с които в XI клас ще сключат договор, и други промени, които ще допринесат за развитие и усъвършенстване на дуалната система. Според Радойновски основно предизвикателство е нагласата на родителите, които много често преместват децата си след завършване на Х клас в други форми на обучение с цел да избегнат стажа в фирмите. Той изтъкна факта, че в страни като Германия и Австрия между 8 и 10% от работните места са заети от ученици в дуална система на обучение. Затова в програмните компоненти на Домино 2 са включени механизми за сътрудничество и обмяна на опит, устойчивост на създадените партньорства, привличане на неактивните потенциални участници и други.
По време на срещата представители на бизнеса споделиха за досегашните резултати от дуалната система на обучение конкретно в техните фирми и дадоха предложения за бъдещото развитие на този вид обучение.